Grudzień - ważne dni dla promocji zdrowia
Zachęcamy do zapoznania się z grudniowym kalendarium „Ważnych dni dla promocji zdrowia”.
https://padlet.com/BibliotekaXLO/yx2o95uvzebez4ti
Autor: Joanna Baca 2020-11-30
Październik- miesiąc świadomości raka piersi
Październik od wielu lat uznawany jest za miesiąc świadomości raka piersi. 15 października przypada Europejski Dzień Walki z Rakiem Piersi, którego symbolem jest różowa wstążka. Dzień ten ma przypominać Europejkom o wykonywaniu regularnych badań profilaktycznych oraz o roli zdrowego stylu życia w zapobieganiu nowotworom.
Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem wśród kobiet na świecie i najczęstszą przyczyną zgonu – rocznie diagnozuje się go u około 1,7 miliona osób, z których każdego roku umiera aż 500 tysięcy. Rak piersi występuje również u mężczyzn, choć bardzo rzadko.
Ważnym elementem profilaktyki jest samobadanie piersi. Już od dwudziestego roku życia każda z Pań powinna regularnie badać piersi, a raz w roku takie badanie powinno być wykonane przez ginekologa, chirurga lub onkologa.
Integracja klas pierwszych
W tym roku, pierwszy raz od wielu lat, warsztaty integracyjne klas pierwszych oraz teambuilding odbywają się w szkole a nie podczas obozu integracyjnego w Ustroniu. Pomimo pandemii staraliśmy się aby zajęcia były jak najbardziej podobne do obozowych i pozwoliły pierwszoklasistom lepiej się poznać. Zajęcia organizowane były przez wolontariuszy Koła Psychologii Społecznej.
Zdjęcia z integracji znajdują się w galerii a filmik można oglądać na portalu YouTube
Drodzy pierwszoklasiści cieszymy się, że jesteście w naszej społeczności!
Autor: Marcin Kręgiel 2020-09-24
Dbajmy o siebie! Szkolny Tydzień Zdrowia
Europejskim Dniem Walki z Otyłością, który obchodzimy 22 maja rozpoczynamy Szkolny Wirtualny Tydzień Zdrowia pod hasłem: Dbajmy o siebie! Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszą wirtualną tablicą oraz do wzięcia udziału w fotograficznym konkursie "Smacznie, zdrowo, kolorowo..."
https://padlet.com/BibliotekaXLO/33h1z6ar6ngkn8ya
Wsparcie dla nastolatków opiekujących się seniorami
Jeśli jesteś nastolatkiem, nie masz jeszcze ukończonych 18 lat, a mieszkasz z dziadkami lub starszymi rodzicami, obecna sytuacja może być dla Was bardzo trudna. Nie wahajcie się i dzwońcie pod numery telefonów oferujące wsparcie seniorom. Powinniście dostać pomoc w zakresie zakupów, spacerów z psem czy wyjścia po leki.
Pomoc dla mieszkańców Katowic
Pomoc dla mieszkańców woj. śląskiego
Wsparcie w stanie zagrożenia epidemiologicznego
Drodzy uczniowie, dziękujemy Wam, że jesteście w domach i stosujecie się do zaleceń służb sanitarnych. Mamy świadomość, że może to być uciążliwe, dlatego jeśli:
- czujecie objawy niepokoju,
- macie więcej trudnych pytań,
- męczą Was „dziwne” myśli,
- obawiacie się o zdrowie swoje i bliskich,
- po prostu chcecie z kimś porozmawiać,
Nasz psycholog Pan Marcin Kręgiel jest dostępny przez cały czas, a umówienie się na rozmowę telefoniczną lub online jest możliwe przez dziennik elektroniczny oraz aplikację Messenger.
Informacje o wsparciu psychologicznym organizowanym zewnętrznie, w sposób zdalny, w rozwinięciu artykułu.
Szanowni Państwo, Rodzice, Nauczyciele, Uczniowie,
Jeśli obecna sytuacja jest dla Was trudna proponujemy bezpłatnie skorzystać z łączy telefonicznych i internetowych opisanych poniżej. Linie są obsługiwane przez profesjonalny personel interwencyjny, psychologów i terapeutów.
Wsparcie można uzyskać:
1. W Ośrodku Interwencji Kryzysowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Katowicach będzie można nawiązać zdalny kontakt telefonicznie oraz mailowo:
• telefony stacjonarne: 32 251 15 99
tel./fax 32 257 14 82
• telefon komórkowy: 669 777 008 z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video
• email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dyżury psychologów w godzinach 8:00 – 19:00.
2. W Centrum Poradnictwa Specjalistycznego Metodyki i Strategii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej zdalny kontakt telefoniczny:
• telefony komórkowe: 572 333 751
725 150 086 oba telefony z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video
Dyżury psychologów w godzinach 8:00 – 17:30.
3. Zespół ds. Rodzinnej Pieczy Zastępczej zdalny kontakt telefoniczny:
• telefon komórkowy: 513 426 177 z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video
• Dyżury psychologów w godzinach 7:30 – 15:30
4. Ogólnopolskie telefony zaufania:
• numer telefonu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: 116 111 - dla młodzieży, dostępny całodobowo
• numer telefonu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: 800 100 100 - dla rodziców, w godzinach 12:00 -15:00 od poniedziałku do piątku
Profilaktyka zakażeń COVID-19
Drodzy uczniowie
Dołączamy się do apeli Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego o pozostanie w okresie 12 – 25 marca w domach i unikanie dużych skupisk ludzi. Zadbajcie o siebie: dobry serial, książka, planszówki w małym gronie, spacer lub rower na świeżym powietrzu oraz powtórki materiału i samodzielna nauka – to dobry pomysły aby zająć czas.
Przypominamy, że w centrach handlowych funkcjonariusze Policji i Straży Miejskiej prowadzą wzmożone kontrole tożsamości wśród młodych osób. Prosimy też o regularnie odczytywanie wiadomości wysyłanych przez nauczycieli dziennikiem elektronicznym.
TRZYMAJCIE SIĘ ZDROWO!
Poradniki dla rodziców i nauczycieli
Publikujemy linki publikacji z zakresu zdrowia psychicznego dla rodziców nastolatków doświadczających zaburzeń nastroju oraz dla nauczycieli pracujących młodzieżą w kryzysie wieku rozwojowego. Poradniki otwierają się przez podane poniżej linki. Można je pobrać do pliku pdf i wydrukować jak książkę. Publikacje pozwalają lepiej zrozumieć nastolatka w kryzysie rozwojowym, doświadczanego lęków, obniżenia nastroju, zaburzeń depresyjnych.
Książki powstały jako projekt mysłowickiej Fundacji Wielogłosu i zostały sfinansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Poradnik dla rodziców | |
Poradnik dla nauczycieli |
Autor: Marcin Kręgiel 2020-03-09
FOMO Smartfon Challenge
EAR OF MISSING OUT czyli strach przed pominięciem czegoś ważnego. To zjawisko Istnieje od zawsze. Obecnie jest powiązane z popularnością mediów społecznościowych i potrzebą bycia stale na bieżąco (online). Podczas tegorocznej edycji Dnia Bezpiecznego Internetu wolontariusze z Koła Psychologii Społecznej zaprosili do badania objawów FOMO uczniów i nauczycieli. Gotowych, do oddania telefonu do depozytu i obserwacji objawów było 75 osób. Co ważne, wyniki eksperymentu wskazują, że badani nie wykazywali objawów FOMO. Wydarzeniu towarzyszyły też debaty dla uczniów klas pierwszych dotyczące bezpieczeństwa online, cyberprzemocy, sextingu oraz aplikacji randkowych. Łącznie w #DBI2020 brało udział ok 250 osób.
Empatia i odpowiedzialność - badania terenowe
Szkolne Koło Psychologii Społecznej prowadziło w czasie ferii zimowych replikację klasycznego badania z zakresu psychologii społecznej dotyczącego zjawiska rozproszenia odpowiedzialności (im więcej osób jest świadkiem wydarzenia, tym trudniej przyjmujemy osobistą odpowiedzialność za ewentualną interwencję). Badania terenowe odbywały się na terenie Dworca PKP Katowice Ligota i centrum przesiadkowego. Wolontariusze podzielili się na grupy. Pięcioro wcieliło się w rolę pozorantów ubranych niestosownie do zimnej pogody, kilkoro pełniło rolę obserwatorów, którzy zapisywali z ukrycia reakcje przechodniów. Pozostali udawali sztuczny tłum i w razie potrzeby tłumaczyli, że to tylko eksperyment. Wyniki eksperymentu dostępne są w rozwinięciu artykułu, a reportaże i fotorelacja na stronach Dziennika Zachodniego i Gazety Wyborczej.
PS Nikt z uczestników badania nie przeziębił się :)
Wyniki eksperymentu dot. zjawiska rozproszenia odpowiedzialności i empatii:
Hipoteza 0: Efekt rozproszenia odpowiedzialności wpływa na poziom empatii – badanie dowiodło, że rozproszenie odpowiedzialności wpływa na poziom empatii negatywnie, ludzie w tłumie innych osób, nie zachowują się empatycznie wobec nastolatka w kryzysie.
Hipoteza 1: Pojedynczy respondent podejmie interwencję szybko wobec zmarzniętego nastolatka – badanie dowiodło, że kiedy w pobliżu respondenta nie ma innych osób, szybciej respondent podejmuje działanie, jednak z zróżnicowanym tempem ( najczęściej powyżej 2 minut).
Hipoteza 2: W grupie respondentów czas na podjęcie interwencji się wydłuży w porównaniu z czasem interwencji w H1 – badanie dowiodło, że czas reakcji respondentów w tłumie był dłuższy niż pojedynczych lub reakcji nie było w ogóle (48% prób).
Hipoteza 3: Niedbały strój nastolatka wydłuży czas reakcji respondentów – badanie nie dowiodło prawdziwości hipotezy.
Hipoteza 4: Płeć nastolatka wpłynie na czas reakcji respondentów – badanie nie dowiodło prawdziwości hipotezy.