Wsparcie w stanie zagrożenia epidemiologicznego
Drodzy uczniowie, dziękujemy Wam, że jesteście w domach i stosujecie się do zaleceń służb sanitarnych. Mamy świadomość, że może to być uciążliwe, dlatego jeśli:
- czujecie objawy niepokoju,
- macie więcej trudnych pytań,
- męczą Was „dziwne” myśli,
- obawiacie się o zdrowie swoje i bliskich,
- po prostu chcecie z kimś porozmawiać,
Nasz psycholog Pan Marcin Kręgiel jest dostępny przez cały czas, a umówienie się na rozmowę telefoniczną lub online jest możliwe przez dziennik elektroniczny oraz aplikację Messenger.
Informacje o wsparciu psychologicznym organizowanym zewnętrznie, w sposób zdalny, w rozwinięciu artykułu.
Szanowni Państwo, Rodzice, Nauczyciele, Uczniowie,
Jeśli obecna sytuacja jest dla Was trudna proponujemy bezpłatnie skorzystać z łączy telefonicznych i internetowych opisanych poniżej. Linie są obsługiwane przez profesjonalny personel interwencyjny, psychologów i terapeutów.
Wsparcie można uzyskać:
1. W Ośrodku Interwencji Kryzysowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Katowicach będzie można nawiązać zdalny kontakt telefonicznie oraz mailowo:
• telefony stacjonarne: 32 251 15 99
tel./fax 32 257 14 82
• telefon komórkowy: 669 777 008 z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video
• email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dyżury psychologów w godzinach 8:00 – 19:00.
2. W Centrum Poradnictwa Specjalistycznego Metodyki i Strategii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej zdalny kontakt telefoniczny:
• telefony komórkowe: 572 333 751
725 150 086 oba telefony z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video
Dyżury psychologów w godzinach 8:00 – 17:30.
3. Zespół ds. Rodzinnej Pieczy Zastępczej zdalny kontakt telefoniczny:
• telefon komórkowy: 513 426 177 z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video
• Dyżury psychologów w godzinach 7:30 – 15:30
4. Ogólnopolskie telefony zaufania:
• numer telefonu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: 116 111 - dla młodzieży, dostępny całodobowo
• numer telefonu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: 800 100 100 - dla rodziców, w godzinach 12:00 -15:00 od poniedziałku do piątku
Profilaktyka zakażeń COVID-19
Drodzy uczniowie
Dołączamy się do apeli Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego o pozostanie w okresie 12 – 25 marca w domach i unikanie dużych skupisk ludzi. Zadbajcie o siebie: dobry serial, książka, planszówki w małym gronie, spacer lub rower na świeżym powietrzu oraz powtórki materiału i samodzielna nauka – to dobry pomysły aby zająć czas.
Przypominamy, że w centrach handlowych funkcjonariusze Policji i Straży Miejskiej prowadzą wzmożone kontrole tożsamości wśród młodych osób. Prosimy też o regularnie odczytywanie wiadomości wysyłanych przez nauczycieli dziennikiem elektronicznym.
TRZYMAJCIE SIĘ ZDROWO!
Poradniki dla rodziców i nauczycieli
Publikujemy linki publikacji z zakresu zdrowia psychicznego dla rodziców nastolatków doświadczających zaburzeń nastroju oraz dla nauczycieli pracujących młodzieżą w kryzysie wieku rozwojowego. Poradniki otwierają się przez podane poniżej linki. Można je pobrać do pliku pdf i wydrukować jak książkę. Publikacje pozwalają lepiej zrozumieć nastolatka w kryzysie rozwojowym, doświadczanego lęków, obniżenia nastroju, zaburzeń depresyjnych.
Książki powstały jako projekt mysłowickiej Fundacji Wielogłosu i zostały sfinansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Poradnik dla rodziców | |
Poradnik dla nauczycieli |
Autor: Marcin Kręgiel 2020-03-09
FOMO Smartfon Challenge
EAR OF MISSING OUT czyli strach przed pominięciem czegoś ważnego. To zjawisko Istnieje od zawsze. Obecnie jest powiązane z popularnością mediów społecznościowych i potrzebą bycia stale na bieżąco (online). Podczas tegorocznej edycji Dnia Bezpiecznego Internetu wolontariusze z Koła Psychologii Społecznej zaprosili do badania objawów FOMO uczniów i nauczycieli. Gotowych, do oddania telefonu do depozytu i obserwacji objawów było 75 osób. Co ważne, wyniki eksperymentu wskazują, że badani nie wykazywali objawów FOMO. Wydarzeniu towarzyszyły też debaty dla uczniów klas pierwszych dotyczące bezpieczeństwa online, cyberprzemocy, sextingu oraz aplikacji randkowych. Łącznie w #DBI2020 brało udział ok 250 osób.
Empatia i odpowiedzialność - badania terenowe
Szkolne Koło Psychologii Społecznej prowadziło w czasie ferii zimowych replikację klasycznego badania z zakresu psychologii społecznej dotyczącego zjawiska rozproszenia odpowiedzialności (im więcej osób jest świadkiem wydarzenia, tym trudniej przyjmujemy osobistą odpowiedzialność za ewentualną interwencję). Badania terenowe odbywały się na terenie Dworca PKP Katowice Ligota i centrum przesiadkowego. Wolontariusze podzielili się na grupy. Pięcioro wcieliło się w rolę pozorantów ubranych niestosownie do zimnej pogody, kilkoro pełniło rolę obserwatorów, którzy zapisywali z ukrycia reakcje przechodniów. Pozostali udawali sztuczny tłum i w razie potrzeby tłumaczyli, że to tylko eksperyment. Wyniki eksperymentu dostępne są w rozwinięciu artykułu, a reportaże i fotorelacja na stronach Dziennika Zachodniego i Gazety Wyborczej.
PS Nikt z uczestników badania nie przeziębił się :)
Wyniki eksperymentu dot. zjawiska rozproszenia odpowiedzialności i empatii:
Hipoteza 0: Efekt rozproszenia odpowiedzialności wpływa na poziom empatii – badanie dowiodło, że rozproszenie odpowiedzialności wpływa na poziom empatii negatywnie, ludzie w tłumie innych osób, nie zachowują się empatycznie wobec nastolatka w kryzysie.
Hipoteza 1: Pojedynczy respondent podejmie interwencję szybko wobec zmarzniętego nastolatka – badanie dowiodło, że kiedy w pobliżu respondenta nie ma innych osób, szybciej respondent podejmuje działanie, jednak z zróżnicowanym tempem ( najczęściej powyżej 2 minut).
Hipoteza 2: W grupie respondentów czas na podjęcie interwencji się wydłuży w porównaniu z czasem interwencji w H1 – badanie dowiodło, że czas reakcji respondentów w tłumie był dłuższy niż pojedynczych lub reakcji nie było w ogóle (48% prób).
Hipoteza 3: Niedbały strój nastolatka wydłuży czas reakcji respondentów – badanie nie dowiodło prawdziwości hipotezy.
Hipoteza 4: Płeć nastolatka wpłynie na czas reakcji respondentów – badanie nie dowiodło prawdziwości hipotezy.
20 kg czekolady dla Mikrusów ze Lwowa
Dziękujemy uczniom, którzy dołączyli się do akcji charytatywnej organizowanej przez Towarzystwo Miłośników Lwowa i Kresów Południowo - Wschodnich. Tradycyjnie przed świętami, nasza szkoła zorganizowała zbiórkę czekolad. Zebraliśmy 20 kg czekolady, czyli ponad 200 tabliczek. Słodkim upominkiem na święta zostały obdarowane dzieci z polskiej grupy przedszkolnej "Mikrusy”we Lwowie.
Miejska Dżungla 2019
To już XII kampania antydyskryminacyjna Miejska Dżungla Wydziału Polityki Społecznej Miasta Katowice. Uczniowie ze szkolnego Koła Psychologii Społecznej podczas akcji parkingowej w SCC zachęcali aby pomimo świątecznej gorączki na parkingach, zwracać uwagę na miejsca dla osób niepełnosprawnych. W tym roku po raz pierwszy podczas trwania akcji ŻADEN kierowca bez uprawnień nie zajął miejsca postojowego dla osoby niepełnosprawnej!
Przeciw mowie nienawiści
Siedmioro uczniów ze szkolnego Koła Psychologii Społecznej brało udział w projekcie Komendy Miejskiej Policji w Katowicach, Centrum Rozwoju Lokalnego z Zawiercia oraz Narodowego Instytutu Wolności z Warszawy pn: Przeciw mowie nienawiści w Muzeum Auschwitz - Birkenau i Centrum Dialogu Żydowskiego w Oświęcimiu. Uczestnicy wraz z policjantami i nauczycielami oprócz zwiedzania muzeum, brali udział w warsztatach antydyskryminacyjnych na których mogli poznać analogie dotyczące mowy nienawiści kierowanej w latach trzydziestych do społeczności niemieckich Żydów oraz obecnie formułowane w kierunku wykluczanych mniejszości: osób niepełnosprawnych, seniorów, osób LGBT, Romów, uchodźców, mniejszości religijnych i etnicznych. Poznawali też fakty dotyczące hejtu, powstawania uprzedzeń, roli stereotypów oraz możliwości reagowania na mowę nienawiści.
Profilaktyka zdrowia psychicznego 2019
Uczniowie ze szkolnego Koła Psychologii Społecznej: Natalia Kupczyk 1a1, Jan Hyacent 1b2 i Michał Czajkowski 1b1 reprezentowali szkołę podczas spotkania studyjnego z pracownikami Wydziału Edukacji i Sportu Urzędu Miasta Katowice, rodzicami uczniów, psychologami, nauczycielami z katowickich szkół i poradni oraz pracownikami Fundacji Wielogłosu z Mysłowic. Ich zadaniem było opiniowanie materiałów edukacyjnych dla rodziców i nauczycieli przygotowywanych w ramach ogólnopolskiego projektu Profilaktyka zdrowia psychicznego w szkole - myślimy pozytywnie finansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Piszemy w słusznych sprawach
3 grudnia w szkole, po raz czwarty, odbył się Maraton Pisania Listów w obronie Praw Człowieka Amnesty International, podczas którego uczniowie pisali listy z apelami o respektowanie praw i wolności obywatelskich. Listy miały na celu pomoc 10 młodym osobom, które w niesłuszny bądź niehumanitarny sposób zostały pozbawione praw, niesprawiedliwie uwięzione lub zmuszone do narażania zdrowia. W szkolnym maratonie brały udział 93 osoby, napisaliśmy łącznie 300 listów. Dziękujemy Wszystkim za przybycie, poświęcony czas oraz wrażliwość na sprawy ludzi!
W tym roku wolontariusze z Koła Psychologii Społecznej zadbali o przygotowanie materiałów do pisania, promocję wydarzenia, katering dla piszących oraz adresowanie i wysyłkę korespondencji. Specjalne podziękowania dla koordynatorów tegorocznej edycji: lidera biura pocztowego - Bartka Kawuloka, lidera zespołu logistyki - Kamila Bednarza, lidera biura medialnego - Filipa Seweryna, lidera zespołu kateringu - Miłosza Serafina oraz opiekunów wydarzenia: pani Joanny Banaś i pana Marcina Kręgla.