Edukacja prawna
Klasa 2e uczestniczyła w warsztatach prawnych, prowadzonych przez adwokata, pana Marka Maślankę. Pierwsza część poświęcona była zagrożeniom w Internecie. Uczniowie rozmawiali o takich przestępstwach jak stalking, zniesławienie czy cyberprzemoc.
W drugiej części poruszona została kwestia mediacji. Dowiedzieliśmy się czym jest, kiedy może być stosowana i jakie niesie korzyści. Zwieńczeniem zajęć była symulacja mediacji w sprawie o podział majątku między skłóconymi małżonkami.
Warsztaty medyczne
W ramach Ślaskiego Festiwalu Nauki uczennice z klas 1a2 oraz 1c2 realizujące biologię na poziomie rozszerzonym uczestniczyły w warsztatach medycznych „Podstawowe i zaawansowane zabiegi ratujące życie, czyli jak postępować z osobą nieprzytomną″. Zajęcia dotyczyły resuscytacji, obsługi defibrylatora, udzielania pomocy poszkodowanym w wypadkach. Oprócz zagadnień teoretycznych odbyły się zajęcia praktyczne na fantomach. Warsztaty prowadzili pracownicy Uniwersytetu Śląskiego.
Wiktoria Celej - studiowanie z pasją
Uniwersytet Najlepszych to program dla młodzieży szkół podstawowych i ponadpodstawowych, który przede wszystkim pozwala rozwijać swoje pasje. Są to nie tylko nauki ścisłe lecz sztuka, literatura czy teatr.
Przez 10 miesięcy uczniowie pod czujnym okiem tutorów realizują pomysł na doświadczenie zaprojektowane na początku. Oprócz tego realizujemy również inne poboczne projekty np we wspólnych warsztatach czy uczestnictwo w nocy biologów, gdzie przedstawiamy swoją pracę i prezentujemy eksperymenty. To daje nam możliwość pracowania w profesjonalnych laboratoriach i obcowania ze sprzętem, którego nie mamy w szkole. Indywidualne podejście tutora pozwala na pracę ukierunkowana na podstawie naszych zainteresowań i nie daje szansy na nudę.
Doświadczenia nabyte podczas tych zajęć pomagają zapoznać się z uniwersytetem oraz mogą ułatwić późniejszy wybór kierunku studiów bądź uczelni. Każdy chętny powinien spróbować uczestnictwa w programie Uniwersytet Najlepszych, ponieważ jest to szansa na realizowanie siebie, swoich pasji oraz czegoś więcej niż podczas szkolnych zajęć.
Czym jest kicz?
Czym jest kicz?
Czy komuś jest potrzebny?
Czy jest szkodliwy?
Jeśli tak – to dla kogo?
Czy kicz i tandeta to to samo?
Kiedy mówimy o kiczu a kiedy o kampie?
Odpowiedzi na te i wiele innych pytań otrzymała klasa pierwsza humanistyczna (artystyczno-medialna). Było dużo przykładów. Wiele z najbliższego otoczenia. Było bardzo ciekawie!
Zajęcia z cyklu Tu puka sztuka odbyły się w ramach współpracy z Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką im. J. Lompy w Katowicach.
Patroni naszych szkół
asza szkoła wzięła udział w prestiżowym ogólnopolskim projekcie Patroni szkół. Organizator, Międzynarodowe Centrum Zarządzania Informacją z siedzibą w Toruniu, zakwalifikował do uczestnictwa w przedsięwzięciu jedynie kilkanaście szkół, mogących się pochwalić szczególnie utalentowanymi uczniami.
Efektem zajęć warsztatowych oraz wielomiesięcznej pracy naszej młodzieży jest wystawa wirtualna poświęcona Ignacemu Janowi Paderewskiemu, którą zaprezentowaliśmy na konferencji w Toruniu. Przy okazji zwiedziliśmy to piękne miasto, szczycące się zachowaną do dziś architekturą gotycką.
Do Torunia pojechaliśmy dzięki wsparciu naszej Rady Rodziców, która sfinansowała przejazd.
Organizatorzy dwukrotnie odwiedzili naszą szkołę. W trakcie warsztatów odkrywali potencjał uczniów, ich zdolności plastyczne, muzyczne oraz informatyczne. Młodzież poznała narzędzia tworzenia wystawy wirtualnej, zorientowała się co do źródeł materiałów. W ciągu kilku tygodni nasi uzdolnieni wykonali wystawę, prezentującą życie, twórczość oraz dokonania polityczne Patrona.
Wizytę w Toruniu zaczęliśmy od zwiedzania tego miasta, które zachowało wiele gotyckich pamiątek - katedra, ratusz, kamienice. Bożonarodzeniowa iluminacja dodała całości blasku. Konferencja podsumowująca projekt odbyła się w I LO im. M. Kopernika, szkole o 450-letniej tradycji. Obejrzeliśmy wystawy poświęcone patronom liceów z Poznania, Warszawy, Torunia i Gdyni. Pozostałe szkoły prezentowały się na konferencji w Jarosławiu, która miała miejsce tydzień wcześniej.
Tym samym po raz kolejny znaleźliśmy się w prestiżowym gronie polskich szkół, które dzięki zdolnościom swoich uczniów potrafią się pokazać ogólnopolskiej publiczności z najlepszej strony.
Edukacja prawna
Klasa 3e wysłuchała kolejnego wykładu z cyklu Źródła kultury europejskiej. Prof. dr hab. Sławomir Tkacz zaproponował rozważania na temat Prawo jako jedno ze źródeł kultury europejskiej.
Wykładowca omówił przede wszystkim zagadnienie źródeł prawa - czy jest nim wyłącznie ustanowiona norma, czy też znajdują się one w innych obszarach życia społecznego. Poznaliśmy koncepcje i argumenty obu stron sporu, dowiedzieliśmy się, jak we współczesnej teorii prawa próbuje się pogodzić obie koncepcje.
Wielu słuchaczy planuje studia prawnicze, wykład był więc cennym przygotowaniem do podjęcia tego kroku.
O Wieży Spadochronowej
Uczniowie z klasy 2e wysłuchali wykładu „O Kazimierzu Gołbie i Wieży spadochronowej” wygłoszonego przez panią prof. Krystynę Heską-Kwaśniewicz, literaturoznawcę Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Pani Profesor z ogromnym zaangażowaniem wyjaśniała okoliczności heroicznej obrony katowickiej wieży spadochronowej w pierwszych dniach września 1939 przez młodych harcerzy, która została opisana w książce Kazimierza Gołby pt. „Wieża spadochronowa”.
Wykład odbył się w ramach Nowej Wszechnicy Górnośląskiej „Solidarność”.
Światowy Tydzień Wiedzy o Antybiotykach
Z okazji Światowego Tygodnia Wiedzy o Antybiotykach organizowanego przez Wydział Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego, grupa medyczna klasy 1b2 uczestniczyła w wykładach dr Sławomira Sułowicza oraz dr Anny Markowicz z Instytutu Biologii, Biotechnologii i Ochrony Środowiska. Zajęcie przybliżyły nam zagadnienia związane z odkryciem, działaniem i stosowaniem antybiotyków oraz z zagrożeniami spowodowanymi nadużywaniem tych leków.
IT Girls rEvolution Academy - kolejne wykłady
Ósemka dziewcząt z klas 2c i 3c uczestniczyła w projekcie IT Girls rEvoluiton Academy – mającym na celu pokazać możliwości jakie daje branża IT kobietom.
Pięć kolejnych sobót poświęciły na szereg szkoleń, warsztatów wykładów pokazujących jak powstają projekty informatyczne. Poczynając od zamówienia klienta, przez fazę projektową, testową, wdrożenie, na prezentacji finałowej kończąc.
W tą sobotę dziewczyny miały się wykazać samodzielną realizacją takiego zadania. Podzieliły rolę kierownika projektu, doradców IT, programistek oraz testerek. Po kilku godzinach, podczas prezentacji (przed wszystkimi uczestnikami projektu oraz zaproszonymi gośćmi) można było podziwiać bardzo dobry efekt pracy.
Wielkie gratulacje dla dziewcząt za determinacje i poświęcenie!
Zrozumieć przeszłość
Uczniowie z klasy 2d odwiedzili Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach, w którym dzięki połączeniu realistycznej scenografii z multimediami, zostali przeniesieni w realia życia na Górnym Śląsku na początku XX wieku. Ekspozycja muzealna posiada multimedialny charakter i ułożona jest chronologicznie: począwszy od wystawy „Świętochłowice A.D. 1919”, poprzez kolejne powstania oraz plebiscyt, po ukazanie walk powstańczych oraz konsekwencji śląskich zrywów.
Zwiedzanie rozpoczęło się od filmu wprowadzającego w tematykę sporu polsko-niemieckiego o Górny Śląsk, a następnie przechodząc przez kolejne sale, prowadzeni przez wirtualnego przewodnika uczniowie zapoznawali się z przyczynami, przebiegiem i skutkami powstań. Młodzi historycy głosowali w plebiscycie oddając głos za Polską (a niektórzy może i za Niemcami), odbyli podróż tramwajem po Górnym Śląsku, drukowali ulotki plebiscytowe, szukali swoich nazwisk wśród uczestników powstań, samodzielnie kompletowali wyposażenie powstańcze.W muzeum można spotkać wirtualnego sprzedawcę gazet, posłuchać wspomnień powstańców, znaleźć się w szkolnej klasie, zamienionej na lokal plebiscytowy, czy na bytomskiej ulicy przed hotelem Lomnitz. Dla bardziej dociekliwych zwiedzających dostępne są stanowiska multimedialne, pozwalające na indywidualne pogłębianie wiedzy. Takie prezentowanie materiałów historycznych daje możliwość zaprezentowania ich w sposób nowoczesny, kompleksowy i interesujący. To była wspaniała lekcja historii.