Ludzie nauki dla niepodległej
Klasa 2a obejrzała wystawę Ludzie nauki dla niepodległej. Uczniowie poznali sylwetki polskich odkrywców i uczonych, którzy wnieśli ogromny wkład w rozwój nauki na świecie: Józefa Rotblata (polskiego fizyka i radiobiologa żydowskiego pochodzenia, laureata Pokojowej Nagrody Nobla), Stefana Bryły (współtwórcy Woolworth Building w Nowym Jorku - wówczas najwyższego budynku na świecie), Napoleona Cybulskiego (współodkrywcy adrenaliny, trzykrotnego kandydata do Nagrody Nobla, Kazimierza Funka (twórcy nauki o witaminach, dwukrotnego kandydata do Nagrody Nobla), Wojciecha Świętosławskiego (chemika i biofizyka, sześciokrotnego kandydata do Nagrody Nobla), Rudolfa Weigla (wynalazcy pierwszej w świecie skutecznej szczepionki przeciw tyfusowi plamistemu, dziewięciokrotnego kandydata do Nagrody Nobla) oraz wielu innych.
Wystawa stanie się na kolejnych lekcjach języka polskiego pretekstem do pogłębionej refleksji nad rolą ludzi nauki w odzyskiwaniu niepodległości w kontekście ideałów pozytywistycznych.
Inicjatorem i głównym wykonawcą projektu jest Stowarzyszanie Nostra Patrumque Memoria.
Czym jest prawda w sztuce?
W ramach "Spotkań ze sztuką" klasa 2a wzięła udział w warsztatach W poszukiwaniu prawdy: realizm zorganizowanych przez Muzeum Śląskie. W trakcie zajęć uczniowie wysłuchali krótkiego wykładu dotyczącego narodzin realizmu w sztuce, a następnie uczestniczyli w części warsztatowej.
Na początku porównali dwa obrazy reprezentujące różne nurty w sztuce - Portret Zofii Dzieduszyckiej H. Rodakowskiego (akademizm) i Pomarańczarkę A. Gierymskiego (realizm). Następnie uczniowie skonfrontowali ze sobą dwa teksty realistyczne - fragment opowiadania Antek B. Prusa z obrazem Odczynianie uroku S. Grocholskiego. Na koniec uczniowie podjęli próbę napisania krótkiego opowiadania zainspirowanego obrazem Portret doktora Friedla W. Bakałowicza.