Wymiana ze szkołą z Barcelony - przyjęcie gości

W dniach 27 września - 4 października 2013 gościliśmy w naszej szkole grupę uczniów z Col·legi Pare Manyanet w Barcelonie, którzy już po raz czwarty odwiedzili nas w ramach projektu "Katalonia-Śląsk. Na skrzyżowaniu kultur".

Oto, jak ich pobyt wspomina uczestniczka wymiany, Angelika z kl. 3a: "Wydaje się, że Katalończycy są od nas zupełnie różni. Nie tylko językowo, ale również kulturowo. Tak naprawdę jesteśmy dokładnie tacy sami! Dlaczego?

A choćby dlatego, że gdy nasza grupa z Polski przygotowała powitanie na lotnisku (balony, transparent i entuzjazm), Hiszpanie – wydawałoby się, że ludzie energiczni, spontaniczni i rozluźnieni – zamiast nas uściskać, byli raczej onieśmieleni i uśmiechali się nerwowo. Każdy Polak by tak zareagował! Na lotnisku wszyscy byliśmy odrobinę skrępowani, ale już po chwili nasze usta się nie zamykały!

Po powrocie do domu mieliśmy chwilę, żeby coś zjeść, pokazać naszym gościom mieszkania i opowiedzieć o Polsce, a następnie spotkaliśmy się całą grupą.

Kolejnego dnia umówiliśmy się w centrum Katowic, żeby oprowadzić młodych Katalończyków po stolicy Śląska. Odwiedziliśmy nowo otwartą Galerię Katowicką, Dworzec; zobaczyliśmy Spodek, Rondo, budynek Teatru Śląskiego  oraz wiele innych „najważniejszych i najstarszych miejsc, którym warto robić zdjęcia”. Potem pojechaliśmy do Parku Chorzowskiego i wybraliśmy się na przejażdżkę Elką, a wieczorem znowu wyszliśmy razem.

W niedzielę wypełnialiśmy  czas naszym gościom indywidualnie (przynajmniej w założeniu). W praktyce większymi grupami wybraliśmy się na zwiedzanie np. Browaru w Żywcu lub zamku w Pszczynie. Po południu większa część grupy zebrała się w Puncie 44, gdzie graliśmy w kręgle, a wieczorem znów wspólnie bawiliśmy się.

Poniedziałek był bardzo trudnym dniem, ponieważ wcześnie rano musieliśmy zwlec się z łóżek, żeby przyjechać do szkoły na oficjalne otwarcie wymiany, przywitanie gości z Barcelony chlebem i solą oraz zabawy integracyjne pod kierownictwem Adriana, Agaty i pana Marcina Kręgla. Było mnóstwo śmiechu i moglibyśmy spędzić cały dzień grając w „Miotłę” lub w Pacanie Gąbkowym Podłużnym Przedmiotem Po Głowach . Niestety, czas minął szybko i część z nas wróciła na lekcje, a organizatorzy wraz z Hiszpanami pojechali do skansenu, gdzie przygotowana była gra terenowa i zwiedzanie.

Kraków, starą i piękną stolicę Polski, zwiedziliśmy we wtorek. Pomimo niesprzyjającej pogody, wszystkim dopisywał fantastyczny humor. Tomek sprawdził się świetnie w roli przewodnika, a miasto bardzo przypadło do gustu Hiszpanom. Miasto, a  zwłaszcza pamiątki, w które mogli się zaopatrzyć, buszując między kramami w Sukiennicach.

Kolejnego dnia nasi nowi przyjaciele pojechali do Auschwitz, gdzie poznali przykrą przeszłość związaną z Holocaustem oraz porządnie wymarzli. Spotkaliśmy się po południu i wybraliśmy na obiad. Spędziliśmy czas sami bądź z innymi znajomymi, a wieczorem całą grupą odwiedziliśmy herbaciarnię. Klimat, z imprezowego, zmieniliśmy na bardziej nastrojowy i spokojny.

Czwartek był już przedostatnim dniem wymiany i wszystkim nam ta świadomość bardzo ciążyła przez cały dzień. Rano Hiszpanie pojechali do Tarnowskich Gór. Następnie wspólnie z prof. Dreinertem w roli przewodnika zwiedziliśmy Nikiszowiec. Później wróciliśmy do domów, by Hiszpanie mogli częściowo spakować walizki, a po obiedzie spotkaliśmy się w szkole na pierwszym pożegnaniu i podsumowaniu wymiany. Martyna i Dominik przygotowali quizy i konkursy, a pod koniec obejrzeliśmy prezentację zdjęć, która część uczestników wprowadziła w stan melancholii. Nie trwał on jednak długo, ponieważ po chwili wspólnie bawiliśmy się na drugim pożegnaniu poza szkołą.

W piątek rano odwieźliśmy naszych partnerów na lotnisko, gdzie ostatnie pożegnania trwały niemal bez końca. Polały się jeziora łez i złożone zostały obietnice kolejnych spotkań w czasie wakacji.

Pomimo setek zdjęć i wspomnień, wciąż czekamy na nasz lot do Barcelony, gdzie znów będziemy mogli spędzać razem czas tak, jak robiliśmy to przez ostatni tydzień!"

Autor: Anna Dziechciarz 2013-10-29 21:00

Adres: ul. Miarki 6 40-224 Katowice
tel.: 32 259-77-59, 32 258-79-47
e-mail: szkola@xlo.pl

..::XLO online::... All Rights Reserved.