Wymiana z Francją 2011

W dniach 07-14.04.2011 uczniowie naszej szkoły kolejny raz wzięli udział w wymianie z francuską młodzieżą szkoły w Bischwiller.

Nasza przygoda z Francuzami rozpoczęła się 7 kwietnia około godziny 20. Wtedy właśnie przylecieli Nasi długo wyczekiwani goście z Zachodu. Spotkaliśmy się z Nimi na Placu Andrzeja, skąd zabraliśmy ich do naszych domów, aby lepiej się poznać. Tak upłynął pierwszy wieczór.
Kolejny dzień zaczął się o godzinie 8, bo właśnie o tej godzinie mieliśmy stawić się w szkole, aby Francuzi mogli poznać jej wnętrze, nauczycieli i sposoby prowadzenia lekcji. Spotkaliśmy się w klasie, w której przygotowany został poczęstunek. Pod kierunkiem nauczycieli z Francji i Pani Profesor Strzeleckiej graliśmy w gry integracyjne, które pomogły „przełamać lody”. Później nasi goście udali się do Zabrza, aby zwiedzić kopalnię Guido, a Polacy wrócili do nauki. Gdy grupa znów spotkała się w pełnym składzie, przekonaliśmy się, że wycieczka zaciekawiła obcokrajowców, którzy – schodząc do kopalni-mogli poznać warunki pracy śląskich górników. Dodatkową atrakcją był zjazd specyficzną windą kopalnianą. Pomimo dnia spędzonego na nauce i zwiedzaniu podziemia, Francuzi, i oczywiście Polacy nadal, mieli siłę, aby spędzić piątkowy wieczór poza domem.
Weekend – dwa krótkie dni miały wystarczyć, aby dopracować szczegóły w programie wymiany. Oczywiście nie było możliwym, aby zwiedzić wszystkie ciekawe miejsca, jakie Katowice i ich okolice mają do zaoferowania, ale atrakcji nie brakowało. Nasi goście razem ze swymi hostami robili zakupy w Silesia City Center, zwiedzali pszczyński zamek, Park Miniatur (w którym znajdowała się miniatura znajomej wieży Eiffela) czy też Park Chorzowski, którego uroków na co dzień nie doceniamy. Niektórzy Francuzi zwiedzili także dzielnicę Nikiszowiec, gdzie poznać mogli stare, charakterystyczne dla Śląska budowle. Te dwa dni jeszcze bardziej zacieśniły polsko-francuskie więzi.
Nadszedł poniedziałek. Polacy udali się do szkolnych klas, a Francuzi – do Muzeum Auschwitz–Birkenau, gdzie pogłębili wiedzę na temat jednego z najtragiczniejszych wydarzeń w historii świata – II wojny światowej. Miejsce i nastrój w nim panujący przejął, a nawet wzruszył, naszych gości. Jednogłośnie stwierdzono, że Oświęcim to ciekawe miejsce. Oczywiście „ciekawe” w bardzo specyficzny sposób, bo – jak każdy z Francuzów zrozumiał – nie jest to Muzeum, które odwiedza się w celach rozrywkowych. Poniedziałkowe popołudnie spędzono w mniejszych lub większych grupach, w domach – wymieniając się opiniami na temat Polski i Francji, jednocześnie obalając stereotypy ich dotyczące – lub w kawiarniach, których w centrum naszego miasta nie brakuje.
Wtorek – kolejna wycieczka. Tym razem jedno z najsłynniejszych i najczęściej odwiedzanych miast Polski – Kraków. Zwiedzanie byłej stolicy Polski rozpoczęliśmy od spaceru przez Kazimierz – dawne żydowskie miasto. Następnie udaliśmy się na Wawel, po drodze odwiedzając symbol miasta – Smoka wawelskiego. Zwierzę było niegroźne, więc każdy zrobił sobie z nim pamiątkowe zdjęcie. Jeżeli chodzi o sam Wawel – jak wiadomo – jest to miejsce, w którym pochowani są ludzie ogromnie ważni dla historii naszej ojczyzny. Pochowano tam np.: Królową Jadwigę, Fryderyka Chopina i oczywiście prezydenta Lecha Kaczyńskiego wraz z żoną Marią. Widzieliśmy także pomnik ukochanego papieża – Jana Pawła II. Następnie udaliśmy się na dzwon Zygmunta. Legenda głosi, że temu, kto go dotknie i pomyśli życzenie, ono się spełni. Kolejnym punktem wycieczki był słynny rynek, zwany „ La Place de Grand Marche”. Mieliśmy dwie godziny tak zwanego „czasu edukacyjnego”, podczas którego – dzięki polskim uczniom – Francuzi poznali Sukiennice i ołtarz Wita Stwosza w Kościele Mariackim. Ostatnim miejscem, jakie zwiedzaliśmy, było Collegium Maius – najstarszy budynek Akademii Krakowskiej. Na tym zakończyła się wycieczka, podczas której Francuzi mogli poznać kilka faktów z historii Polski. Zmęczeni, ale też usatysfakcjonowani, wróciliśmy do domu.
Przedostatni dzień wycieczki spędziliśmy głównie w szkole. Rano – na lekcji z Panią Profesor  Szczawińską – Francuzi mogli sprawdzić swoją wiedzę dotyczącą naszego kraju. Później udali się na ostatnią wycieczkę – do Muzeum Historii Katowic. Razem z naszymi gośćmi spotkaliśmy się w szkole, skąd udaliśmy się do domów, aby na godzinę 18. Znów wrócić do X LO. Ostatni wieczór spędziliśmy wszyscy razem, oglądając zdjęcia przy dźwiękach gitary. Francuzi mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę na temat Polski w krótkim quizie i spróbować polskich dań przygotowanych specjalnie dla nich.
Nadszedł ostatni dzień wymiany – 14 kwietnia. Na Placu Andrzeja zebraliśmy się przed godziną 13. Moment pożegnania pokazał, jak bardzo można się zintegrować przez krótkie siedem dni – niektórzy nie potrafili powstrzymać łez. Jednak pozostaniemy z naszymi nowymi przyjaciółmi w kontakcie i w końcu znów spotkamy się w tym samym gronie. Ale tym razem w pięknej Francji...

foto: Agnieszka Nadobny

Autor: Agnieszka Blicharz 2011-04-15 21:49 Edycja: 2013-09-28 11:40

X Liceum Ogólnokształcące im. I.J. Paderewskiego Akademickie w Katowicach
Adres: ul. Miarki 6 40-224 Katowice
tel.: 32 259-77-59, 32 258-79-47
e-mail: szkola@xlo.pl

Z życia szkoły - X LO im. I.J. Paderewskiego Akademickie w Katowicach. All Rights Reserved.